Spelprogrammering för hela familjen på Segeltorps bibliotek

Hur kan vi erbjuda alla barn likvärdiga förutsättningar till digitalt skapande? Det är en fråga som vi på Spelverkstaden funderar ganska mycket över. I framtiden kan det vara skolan som ser till att alla blir erbjudna de grundläggande kunskaperna man behöver för digitalt skapande. Innan det har däremot barn från olika bakgrunder väldigt olika förutsättningar när det gäller att lära sig programmering. Speciellt ifall föräldrarna inte har några tidigare erfarenheter av programmering kan spelprogrammering kännas som en ganska otillgänglig hobby. En ytterligare utmaning är behovet av en dator som barnet får använda.

I många kommuner har bibliotekena blivit ett ställe man kan söka sig till om man behöver hjälp med ny teknik. Många bibliotek ger också kurser i allt från hur man betalar räkningar via internet till konsten att ladda ner eböcker på läsplattan. Biblioteket erbjuder också tillgång till datorer med internetuppkoppling även för de som inte har möjlighet till det hemma. Därför känns det bara naturligt att biblioteket också kan sprida information om programmering.

På Kulturhuset i Stockholm har TioTretton redan en lång tid samverkat med CoderDojo Stockholm för att erbjuda unga ett forum för att lära sig programmering. Under senaste tid har allt flera bibliotek börjat satsa på kreativ ditigal verksamhet och makerkultur och projekt som #skaparbibblan garanterar att denna utveckling fortsätter.

Med tanke på hur central bibblan kan bli för framtidens programmeringsundervisning var vi på Spelverkstaden därför väldigt glada över att få chansen att komma in och introducera vårt arbetssätt och vår filosofi på Huddinge bibliotek. Vårt första besök till biblioteket riktade sig till Segeltorps bibliotek. Biblioteket ligger vägg i vägg med Segeltorpsskolan, där vi sedan en tid tillbaka har drivit ett pilotprojekt kring programmering i klassrummet.

Spelprogrammeringskvällen visade sig vara jättepopulär och tillfället blev fullbokat på ett ögonblick. När så måndagen kom fick vi bära in extra bord från skolan för att få plats för alla i den lilla bibliotekssalen. Kring borden trängdes allt som allt 15 ungdomar, från 7 år uppåt, samt en handfull föräldrar. Det blev lite prat till att börja med innan vi kom igång med det viktigaste: Flappy Bird. Under kvällen fick nämligen alla barn skapa en egen tolkning av det populära spelet som gjorde viral succe under början av året. Barnen gjorde allting i spelet alldeles själva: programmerade, skapade grafik, spelade in och editerade ljudeffekter. Arbetet gick smidigt med gratisprogrammet Scratch som används praktiskt direkt i webbläsaren. Resultaten blev fantastiska och framför allt fick barnen ge utlopp för sin kreativitet i spelformat.

flappyball paradisfagel_mini

Vi tackar varmt alla barn och föräldrar som deltog! Ett stort tack till Segeltorps bibliotek som stod för organiseringen.


Är du intresserad av att arrangera något liknande i din lokal? Vi kan hjälpa dig med att genomföra spelverkstäder för barngrupper i olika åldrar. Du kan också anlita oss för  informationskvällar om programmering. Skicka en intresseanmälan till oss, så diskuterar vi vidare vilket format som passar just din målgrupp: <info@spelverkstaden.se>