All posts by spelverkstaden

Koda spel med rymdtema på SETI MINIJAM 18-19/10

PIA08942_modestSETI MINIJAM är en spelskapar-workshop för barn i åldern 9-16 år. Under fyra timmar får ditt barn lära sig grunderna i programmering, skapa ett eget datorspel och experimentera med enkel elektronik för att bygga en egen spelkontroller!

  • NÄR: Lördag 18/10 kl. 12:00-16:00 och söndag 19/10 kl. 12:00-16:00.
  • VAR: Sveroks klubblokal, Lidnersgatan 10. Gåavstånd från T-bana Kristineberg.
  • KOSTNAD: Själva jamet kostar ingenting. Mellanmål (macka, saft) finns att köpa till självkostnadspris. Deltagarna bör medta egen dator.

MINIJAM är en del av det globala speljamet SETI-JAM som organiseras helgen den 17-19/10 och koordineras i samarbete med SETI-institutet i Kalifornien. Då deltar spelskapare från Stockholm med att göra spel med rymdtema som skall använda äkta mätdata från obseratorier, teleskop och satelliter och hjälpa forskarna hitta bevis för liv i rymden. Speljamet pågår 48 timmar i streck, under vilken tid deltagarna skapar nya spel från noll till färdig demo.

MINIJAM arrangeras i samband med SETI-Jam men riktar sig till yngre spelskapare. På MINIJAM jobbar deltagarna med samma tema som SETI-jamet, och i samma lokaler (så man får verkligen en närkontakt med vad spelutveckling handlar om). Men istället för att jobba dygnet runt kör vi två kortare pass på lördag och söndag. Man kan delta i endera, eller båda passen.

Begränsat antal platser, föranmälan behövs. För att boka, ring: 076 845 3837 eller mejla inger@spelverkstaden.se

http://spelverkstaden.se/wp-content/uploads/2014/10/Flyer-SETI-MINIJAM.pdf

TjejHack startar på Segeltorps bibliotek!

Gillar du tankenötter, massiva explosioner, rymdskepp eller enhörningar? TjejHack är en klubb för tjejer i alla åldrar som brinner för datorspel. Under ledning av Inger Ekman får du prova på att designa och skapa spel. Dessutom har du  chans att möta andra med samma intresse.

Barn under 10 år måste ha sällskap av en vuxen person. Fri entré. För information och anmälan ring 08-535 330 60.

Datum: start tisdag 16 september
Tid: 15.30-16.30
Plats: Segeltorps bibliotek, Häradsvägen 252, Huddinge

Spelprogrammering för hela familjen på Segeltorps bibliotek

Hur kan vi erbjuda alla barn likvärdiga förutsättningar till digitalt skapande? Det är en fråga som vi på Spelverkstaden funderar ganska mycket över. I framtiden kan det vara skolan som ser till att alla blir erbjudna de grundläggande kunskaperna man behöver för digitalt skapande. Innan det har däremot barn från olika bakgrunder väldigt olika förutsättningar när det gäller att lära sig programmering. Speciellt ifall föräldrarna inte har några tidigare erfarenheter av programmering kan spelprogrammering kännas som en ganska otillgänglig hobby. En ytterligare utmaning är behovet av en dator som barnet får använda.

I många kommuner har bibliotekena blivit ett ställe man kan söka sig till om man behöver hjälp med ny teknik. Många bibliotek ger också kurser i allt från hur man betalar räkningar via internet till konsten att ladda ner eböcker på läsplattan. Biblioteket erbjuder också tillgång till datorer med internetuppkoppling även för de som inte har möjlighet till det hemma. Därför känns det bara naturligt att biblioteket också kan sprida information om programmering.

På Kulturhuset i Stockholm har TioTretton redan en lång tid samverkat med CoderDojo Stockholm för att erbjuda unga ett forum för att lära sig programmering. Under senaste tid har allt flera bibliotek börjat satsa på kreativ ditigal verksamhet och makerkultur och projekt som #skaparbibblan garanterar att denna utveckling fortsätter.

Med tanke på hur central bibblan kan bli för framtidens programmeringsundervisning var vi på Spelverkstaden därför väldigt glada över att få chansen att komma in och introducera vårt arbetssätt och vår filosofi på Huddinge bibliotek. Vårt första besök till biblioteket riktade sig till Segeltorps bibliotek. Biblioteket ligger vägg i vägg med Segeltorpsskolan, där vi sedan en tid tillbaka har drivit ett pilotprojekt kring programmering i klassrummet.

Spelprogrammeringskvällen visade sig vara jättepopulär och tillfället blev fullbokat på ett ögonblick. När så måndagen kom fick vi bära in extra bord från skolan för att få plats för alla i den lilla bibliotekssalen. Kring borden trängdes allt som allt 15 ungdomar, från 7 år uppåt, samt en handfull föräldrar. Det blev lite prat till att börja med innan vi kom igång med det viktigaste: Flappy Bird. Under kvällen fick nämligen alla barn skapa en egen tolkning av det populära spelet som gjorde viral succe under början av året. Barnen gjorde allting i spelet alldeles själva: programmerade, skapade grafik, spelade in och editerade ljudeffekter. Arbetet gick smidigt med gratisprogrammet Scratch som används praktiskt direkt i webbläsaren. Resultaten blev fantastiska och framför allt fick barnen ge utlopp för sin kreativitet i spelformat.

flappyball paradisfagel_mini

Vi tackar varmt alla barn och föräldrar som deltog! Ett stort tack till Segeltorps bibliotek som stod för organiseringen.


Är du intresserad av att arrangera något liknande i din lokal? Vi kan hjälpa dig med att genomföra spelverkstäder för barngrupper i olika åldrar. Du kan också anlita oss för  informationskvällar om programmering. Skicka en intresseanmälan till oss, så diskuterar vi vidare vilket format som passar just din målgrupp: <info@spelverkstaden.se>

 

Vad säger PISA?

Den 3 december presenterades resultaten från den internationella PISA-undersökningen som mäter 15-åringars kunskaper i matematik, läsning och naturvetenskap. Den 11 december gav forskarna en fördjupad bild av undersökningen vid ett seminarium i Stockholm.

Film från seminariet kan ses här:
Vad säger PISA-resultaten

Forskarna som är ansvariga för matematik och läsning kommer från Stockholms universitet och de som är ansvariga för naturvetenskap kommer från Mittuniversitetet. Anna Ekström, Skolverkets generaldirektör, inleder seminariet.

Några plock ur resultaten:

  • Sverige har den sämsta utvecklingen inom OECD länder. Resultatet från PISA stöder tidigare signaler men tyder på ett brant fall i kunskapsnivåer.
  • Försämringen är ämnesövergripande, trenden är negativ för såväl flickor som pojkar och olika demografiska faktorer (såsom utländsk bakgrund) kan inte förklara utvecklingen. Dessa faktorer tyder på ett systemiskt fel i skolan.
  • Stor mellanskolvarians i resultaten.

 

Matematik

  • I matematik ligger 25% av eleverna under en “basnivå” för matematik som anses behövlig för att man skall klara sig i samhället
  • Både låg- och högpresterande elever ligger långt under OECD snitt i matematik.
    Elever är speciellt dåliga på:

    • Innehåll: förändring och samband (funktioner, algebra), rum och form (geometri, mätning)
    • Process: Använda matematiska begrepp, fakta, procedurer och resonemang
    • När elever skall beskriva vilken sorts matematik de har mött i skolan uppger de en minimal kontakt med formaliserad matematik.
  • Faktorer med stark positiv anknytning till bättre matematikresultat:
    Attityder, motivation, uthållighet, förmåga att lösa problem, självvärdering

President Obama: lär dig programmera!

Det är helt klart att utvecklingen internationellt går mot att allt fler skall lära sig grundläggande programmeringskunskaper. Många länder satsar redan nu på programmering i skolan och grundläggande kunskaper i hur man bygger datorprogram är viktiga att ha i de flesta yrken. Även USA president Barack Obama har taggat på trenden, och uppmanar nu alla amerikaner att lära sig programmera. “Spela inte bara, utan gör ett spel!”

Aktuellt just nu: pröva på programmering för barn i Stockholmsregionen

Just för tillfället händer det mycket omkring programmering för barn i Stockholm. Är du sugen på att testa själv, eller tror du det kunde vara något för ditt barn. Då kan du ta dig en sväng in på något av nedanstående event:

Onsdagkvällar fram till 11 December finns det möjlighet att testa på programmering på Kulturhuset. Det är Bibliotekets TioTretton och CoderDojo som står för eventet och det är fri entre. Målgruppen är barn i åldern 10-12. Mera information: http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/2013/TioTretton/Testa-programmering/

För äldre barn finns programmeringsträffar på lördagar istället. Anmäl dig i förväg: http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/2013/Lava/Testa-programmering/

Under jullovet organiseras programmeringsworkshopar på Tekniska museet. Målgruppen är 10-12 och varje tillfälle är 50 min. Anmälan på plats (barn + vuxen). Läs mer på http://www.tekniskamuseet.se/1/5252.html

Du kan också följa med aktuella event via KidsHackDay Stockholms sida. De organiserar regelbundet programmeringsträffar för 10-12-åringar. Fyller du i en intresseanmälan så får du en anmälan på epost om följande event när det blir aktuellt: http://www.kidshackday.com/#!stockholm/c1q02

Finska minister Kiuru: programmering in i den nya läroplanen

Finlands Undervisnings- och kulturminister Krista Kiuru (SDP) uttalade sig nyligen i Turun sanomat om arbetet som pågår för att uppdatera läroplanen. Den nya läroplanen skall vara klar till slutet av 2014, och träder i kraft inför höstterminen 2016 i Finland.

Enligt Kiuru kommer en av de centrala uppdateringarna att fokusera på medie och informationsteknik. Här skall planen stärka den digitala kunskapen inom fyra områden, varav ett är kunskaper för skapande och egen produktion. Alltså programmering. Låter jättebra, tycker vi på Spelverkstaden!

 

ProgeTiger ska lära alla estländska barn att programmera

Estland är känt för sin starka utveckling inom IT-sektorn. År 2012 satte landet ett oerhört ambitiöst mål: alla skolbarn skall lära sig programmera. Nu jobbar projektet ProgeTiger för att utveckla undervisningen som skall få en hel generation estländare att inte bara lära sig använda, utan också själv kunna bygga upp nya datorprogram.

Det ambitiösa projektet  har uppmärksammats  internationellt och rubriceras som ett enastående exempel på hur just små länder, genom strategiska satsningar på specialkompetens kan påverka framtiden för en hel nation. Läs vad Forbes, Wired, BBC har att säga om Proge Tiger och bli inspirerad. Visst är det ju såhär IT i skolan skall se ut!

Spelverkstaden gillar Scratch

Spelverkstaden gillar Scratch. Programmet lämpar sig för unga barn som håller på att lära sig läsa och erbjuder en bra grund för att utveckla programmeringskunskaper.

  • http://scratch.mit.edu/
  • Scratch är ett väluttänkt pedagogiskt verktyg utvecklat av forskare på Massachusetts Institute of Technology (MIT) med målsättningen att göra programmering tillgängligt för barn från mycket tidig ålder.
  • Kostnadsfritt och lättillgängligt. Undervisning med Scratch kräver inga licenser eller avgifter. Scratch finns att ladda ner gratis för Windows (2000, XP, Vista, 7 och 8), Mac OS X (10.4 och senare) och Debian/Ubuntu (Ubuntu 12.04 och senare). Man kan också använda programmet direkt via webbläsaren.
  • Enkelt användargränssnitt, lätt att hantera många olika medieformer. Låg tröskel för nybörjare, men programmet erbjuder stora möjligheter att gå vidare och lära sig programmering på en avancerad nivå.
  • Enkelt att dela och att jobba tillsammans med andra. Global plattform för publicerade projekt: visa upp ditt spel och utforska vad andra gör.
  • Scratch erbjuder ett svenskspråkigt användargränssnitt. När eleverna har utvecklat tillräckliga språkkunskaper är det barat att byta språk och fortsätta använda originalversionen på engelska.